سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با درد خود بساز چندانکه با تو بسازد . [نهج البلاغه]

مدرسه فیزولوژی

 
 

راهنمایی کلی برای خرید کنسول بازی

کنسول‌های بازی برای رسیدن به جایگاه و محبوبیت فوق‌العاده‌ی امروز خود، راه طولانی و پر فراز و نشیبی را پست سر گذاشته‌اند. زمانی، تجربه بـازی‌های ویدئویی روی کنسول‌ها، با محدودیت‌های فراوانی رو به رو بود. ولی امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی، این کنسول‌های بازی قادرند تا امکانات و گزینه‌های بسیار متنوعی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. بـازی‌های جدید از گرافیک بهتر، گیم پلی پیچیده‌تر و همچنین جزئیات بـه مراتب بیشتری بهره می‌برند. حتی بازی بازان می‌توانند با خرید کنسول‌های بازی قابل حمل(کنسول‌های دستی)، در هر زمان و مکانی به تجربه بازی‌های مورد علاقه‌ی خود بپردازند. واضح است که کنسول‌های بازی، چنین قدرت و کیفیتی را یک شبه به دست نیاورده‌ و پس از گذشت هشت نسل خاطره انگیز، توانسته‌اند به جایگاه امروزی خود دست یابند. بنابراین در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا سرگذشت کنسول‌های بازی، از ابتدا تا امروز را با یکدیگر مرور کنیم.

نسل به نسل با همراهان همیشگی هنر هشتم، تاریخچه‌ی کنسول‌های بازی

به گزارش پول نیوز،

نخستین نسل کنسول‌های بازی، با عرضه‌ی کنسول Magnavox Odyssey در سال 1972 میلادی آغاز شد. رالف بائر(Ralph Baer)، کسی که امروزه او را به عنوان «پدر بازی‌های ویدئویی» می‌شناسند، نقش اساسی در ساخت اولین کنسول بازی تاریخ ایفا کرد. کنسول‌های بازی نسل اول به دلیل عدم برخورداری از کارتریج، فقط قادر به اجرای بازی‌هایی بودند که از ابتدا داخل کنسول قرار داده شده بود.

سال 1983 و با عرضه ی کنسول‌های NES از طرف نینتندو و SG-1000 محصول کمپانی تازه وارد SEGA، نسل سوم کنسول‌های بازی رسماً آغاز شد. استفاده از پردازنده‌های هشت بیتی در این نسل، باعث ایجاد پیشرفت‌های عمده‌ای در کیفیت بازی‌ها شد. همچنین در این نسل، رزولوشن بازی‌ها افزایش پیدا کرد و با ساخت کنترلرهای جدید و اضافه شدن کلیدهای D-Pad برای حرکت بازیکن در محیط، سبک جدیدی از بازی کردن شکل گرفت. کمپانی نینتندو در این نسل نیز، حضور قدرتمندانه‌ای داشت و بیش از پیش، جایگاه خود در صنعت بازی های ویدئویی را مستحکم کرد. کنسول نسل سومی این شرکت، NES (Nintendo Entertainment System) نام داشت. نینتندو با کنسول بازی NES، یک مدل جدید تجاری را معرفی کرد که طی آن، حق ساخت و انتشار بازی‌ها برای پلتفرم نینتندو را به استودیوهای دست سوم (Third Party) اعطا می‌کرد. نتیجه این رویکرد، تولید عناوین بسیار محبوبی مانند Super Mario Bros. 3 وThe Legend of Zelda برای این کنسول بود. طبق آمار اعلام شده توسط این کمپانی ژاپنی، کنسول بازی NES تا سال 2004 میلادی، توانست فروش 61 میلیون نسخه‌ای را در سراسر جهان تجربه کند. کنسول موفقی که گاهاً در کشور ما به صورت اشتباهی، با نام «میکرو» نیز شناخته می‌شد.

مهمترین کنسول‌های بازی نسل پنجم، پلی‌استیشن، نینتندو سوییچ  64 و سگا ساترن هستند و گیم‌ بوی کالر نیز سرآمد کنسول‌های دستی در این نسل به شمار می‌رود. در نسل پنجم استفاده از دیسک‌های نوری امکان ارائه‌ی محتوا با حجم بالا را فراهم می‌کرد و این امر موجب شد که قیمت کنسول بازی کاهش یافته و بازی‌سازها بتوانند کیفیت بازی‌های خود را (به خصوص در بخش گرافیک) افزایش دهند. نینتندو در سال 1996 یکی از بهترین کنسول‌های مجموعه را در نسل پنجم با نام Nintendo 64 منتشر کرد. قیمت 200 دلاری این کنسول در زمان عرضه بسیار مناسب بود و نینتندو توانست تا پایان عمر این کنسول، بیشتر از 32 میلیون واحد بفروشد. اولین بازی سه‌بعدی از مجموعه The Legend Of Zelda نیز با نام Ocarina Of Time منتشر شد که یکی از بازی‌های تاثیرگذار آن دوران به حساب می‌آمد.با ورود سونی به دنیای بازی‌های ویدیویی، همه معادلات تغییر کرد. پلی‌استیشن 1 اولین کنسول بازی سونی بود که در سال 1994 منتشر شد. در کمال تعجب پلی‌استیشن در اولین نسل حضورش رقم رویایی 100 میلیون واحد در فروش را رد کرد و تبدیل به اولین کنسول خانگی تاریخ بازی‌ها با این میزان فروش شد. درایو نوری پیشرفته و بازی‌های جدید و باکیفیت به‌کنار، طراحی نوآورانه کنترلرهای مخصوص سونی یعنی دوال‌شاک و ظاهر حرفه‌ای کنسول به همراه یکدیگر تبدیل به یک موفقیت تجاری عظیم شدند.

نسل هفتم بازی‌های ویدیویی در سال 2005 با انتشار کنسول جدید مایکروسافت یعنی ایکس باکس 360 آغاز شد. پس از آن پلی‌استیشن 3 و کنسول جدید نینتندو نیز معرفی شدند.مایکروسافت همچنین وسایل جانبی زیادی را برای کنسول ایکس ‌باکس 360 منتشر کرد که از جمله‌ی آنها می‌توان به دسته‌های بدون سیم، هاردهای ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا و حسگر حرکتی کینکت اشاره کرد. ایکس‌باکس 360 ششمین کنسول پرفروش تاریخ است. همچنین از طریق سرویس XBOX Live، بازیکن‌ها می‌توانستند به صورت آنلاین بازی‌ کنند و به خرید بازی‌ها یا دموها بپردازند.

نسل به نسل با همراهان همیشگی هنر هشتم، تاریخچه‌ی کنسول‌های بازی

از سوی دیگر، سونی نسل هفتم را با معرفی پلی استیشن 3 شروع کرد. سخت‌افزار پیچیده و قدرتمندی که سونی برای پلی‌استیشن جدیدش تدارک دیده بود، باعث شد تا قیمت 500 دلاری در زمان عرضه به پلی‌استیشن 3 چسبیده باشد. بازی‌هایی که با حمایت سونی برای پلی‌استیشن 3 در نسل هفتم منتشر شدند، در یک کلام تاثیرگذار بودند و جهت‌ها را تغییر می‌دادند. از کنسول پلی‌استیشن 3  تا زمان توقف تولید در سال 2018، درمجموع بیشتر از 87 میلیون نسخه فروخته شد.

نسل هشتم کنسول‌های بازی از سال 2012 و با انتشار کنسول خانگی Wii U آغاز شد؛ کنسول‌های پی اس فور و ایکس‌باکس وان نیز در سال 2013 عرضه شدند. نینتندو 3DS و پی‌اس ویتا هم مهم‌ترین کنسول‌های دستی نسل هشتم هستند.در نسل هشتم پلی‌استیشن 4 یک بازگشت باشکوه رقم زد. خرید Ps4 نه تنها در تمام جهات از پلی‌استیشن 3 درس گرفت، بلکه از همه ‌نظر بهتر و قوی‌تر بود. پلی‌استیشن 4 با دیسک‌های بلو-ری ارتقا یافته و تغییرات بنیادین در کنترل همراه بود. پلی‌استیشن 4، قهرمان بلامنازع نسل هشتم، تا ماه مارس 2020، با بیشتر از 108 میلیون واحد فروش، نام خود را برای همیشه به عنوان اولین کنسول نسل هشتم ثبت کرده است.

مایکروسافت سومین کنسول از خانواده‌ی ایکس‌باکس را در سال 2013 و با نام ایکس‌ باکس وان عرضه کرد. ایکس‌باکس وان پس از انتشارش به خاطر طراحی بهبودیافته‌ی دسته‌ها، قابلیت‌های چندرسانه‌ای، رابط کاربری زیبا و همچنین ویژگی کنترل صوتی مورد تحسین قرار گرفت. همچنین، مایکروسافت به‌دلیل موفقیت کینکت در نسل گذشته، نسخه ارتقا یافته کینکت را معرفی کرد که همراه با کنسول اصلی به فروش می‌رسید. بنابراین قیمت اولیه کنسول ایکس باکس وان مساوی با 500 دلار و صدالبته از پلی‌استیشن 4 بیشتر بود.در این بین، نینتندو کنسول دستی وی یو (Wii U) را در سال 2012، و به عنوان جانشین کنسول Wii عرضه کرد. کنترلر Wii U طراحی منحصر به فردی داشت. این دسته دارای یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ و لمسی است که می‌توانست به عنوان نمایشگر جانبی یا اصلی در هنگام بازی‌ کردن مورد استفاده قرار بگیرد. البته Wii U از دسته‌های کنسول Wii و حتی بازی‌های این کنسول نیز پشتیبانی می‌کرد. متاسفانه کنسول دستی Wii U، در زمان عرضه‌اش بازی‌های زیادی نداشت و به همین دلیل فروش بالایی را تجربه نکرد.

نسل به نسل با همراهان همیشگی هنر هشتم، تاریخچه‌ی کنسول‌های بازی

در سال 2016، نینتندو یک کنسول دستی جدید را معرفی کرد و آن چیزی نبود جزء کنسول دستی Nintendo Switch. نینتندو سوییچ با ظاهر جمع‌وجورش، قابلیت اتصال به تلویزیون و جوی‌کان‌های جدید که جای دسته را گرفته‌اند، یک کنسول هیبریدی با توان بالا است که به هیچ عنوان شبیه به محصول دیگری نیست. با اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون از طریق داک مخصوص، کـاربران می‌توانند از تجربه بازی‌ها روی صفحه نمایش بزرگتر بهره ببرند. از جمله بازی‌های پرفروش و محبوب این کنسول دستی می‌توان بهMario Kart 8 اشاره کرد که با فروشی نزدیک به 25 میلیون نسخه، رسماً پرفروش‌ترین بازی این کنسول محبوب است. کنسول نینتندو سوییچ با قدرت بالای خود توانایی اجرای برخی از بهترین بازی‌های نسل هشتم را دارد و در این نسل شاهد عرضه بازی The Witcher 3: Wild Hunt بودیم تا تمام سلایق توسط نینتندو پشتیبانی شده باشند. طبق آخرین آمار اعلام شده، میزان فروش این کنسول محبوب نینتندو از مرز 89 میلیون واحد نیز عبور کرده است.

نسل نهم

اکنون بیش از نُه ماه از عرضه کنسول‌های نهمی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس می‌گذرد. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، هر دو کنسول بازی سونی و مایکروسافت به شدت در میان کاربران محبوب هستند. به همین ترتیب و با توجه به مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، یافتن این کنسول‌ها چه در خارج و چه در داخل ایران، حداقل با قیمت منطقی و مناسب با دشواری هایی رو به رو شده است. بنابراین اگر به فکر خرید کنسول های بازی نسل نهم هستید، از همین حالا باید تصمیم خود را بگیرید تا زمانی که شرایط فراهم شد، شاهد هیچ تعویق یا سردرگمی نباشید.از عناوین انحصاری نظیر Demon’s Souls و Returnal روی پلی استیشن 5 تا ویژگی‌های جدیدی مانند Quick Resume و FPS Boost روی ایکس باکس سری ایکس، همه از مواردی به شمار می‌روند که سونی و مایکروسافت به وسیله آن‌ها قصد تصاحب ذهن و قلب بازی‌بازان نسل جدید را دارند. حتی گاهی اوقات به نظر می‌رسد که این دو غول آمریکایی و ژاپنی در تقابل با یکدیگر، هر هفته یک عنوان انحصاری، قرارداد، به‌روزرسانی یا برگ برنده دیگری را برای کنسول جدیدشان معرفی می‌کنند.

 

جدای از همه ی این موارد باید به یک موضوع اذعان کرد. هر دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، محصولاتی فوق‌العاده قدرتمند، قادر به اجرای بازی‌ها روی رزولوشن 4k با حداکثر 120 فریم، همراه با پشتیبانی از ری تریسینگ (Ray-Tracing) و بارگذاری‌های کاملاً سریع هستند. با این اوصاف، جزئیات بسیار کوچکی نتیجه کار را تغییر خواهند داد که همین جزئیات شما را در تصمیم‌گیری راهنمایی خواهند کرد.هر دو کنسول بازی نسل نهمی سونی و مایکروسافت، خوشبختانه با عناوین نسل پیش سازگار هستند؛ اگرچه کنسول پلی استیشن 5 تنها از بازی‌های پلی استیشن 4 پشتیبانی می‌کند. ایکس باکس سری ایکس به عنوان معیاری بلامانع در این زمینه، قادر به اجرای تمام بازی‌هایی است که در تاریخ این برند روی تمام کنسول‌های ایکس باکس اورجینال، ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان عرضه شده‌اند.

مقایسه نهایی؛ کنسول پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس؟

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هر دو دستگاه‌هایی شدیداً جذاب و با کیفیت هستند؛ اگرچه کنترلر، رابط کاربری و لاین‌آپ قدرتمند پلی استیشن 5، آن را در نگاه اول جذاب‌تر جلوه می‌دهند. هر دو حین اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها هم ساکت باقی می‌مانند. این دو کنسول قدرت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند اما پلی استیشن 5 برای مهیا ساختن این قدرت، ابعاد بزرگ‌تری دارد.هر دوی این دستگاه‌ها از درایو SSD قابل توجهی استفاده می‌کنند که به معنای سرعت بارگذاری بیشتر، همراه با زمان کمتر برای روشن شدن هر کنسول است. به همین شکل، پشتیبانی از عناوین نسل‌‌های گذشته در این دو کنسول لحاظ شده اما مایکروسافت به‌ویژه در بخش لوازم جانبی، چندین قدم فراتر از رقیب ژاپنی خود حرکت کرده است.محتوای انحصاری مثل همیشه ارزش والایی دارد و احتمالاً‌ اکنون به حساس‌ترین دوره خود رسیده است. سونی در این بخش نسبت به رقیب خود بهتر عمل کرده است و با عرضه عناوین با کیفیتی مانند Returnal، Ratchet and Clank: Rift Apart و Demon’s Souls در کنار معرفی بازی های فوق العاده مورد انتظاری از جمله God of War: Ragnarök، حسابی طرفداران خود را هیجان زده کرده است. اما مایکروسافت، هر چند تا کنون در این زمینه مثل رقیب سنتی خود موفق نبوده، ولی با توجه به در پیش بودن تاریخ انتشار بازی Halo: Infinite و از طرفی خرید مجموعه ZeniMax Media، شرکت مادر Bethesda (ناشر آثاری مانند Doom، Fallout، Starfield و …) گام بلندی در جهت رفع فقدان محتوای انحصاری با کیفیت برداشته است.شما کاربران عزیز نخل مارکت میتوانید برای خرید انواع کنسول بازی از این صفحه اقدام کنید.برای خرید کنسول بازی کافیست روی هر کدام از محصولات مورد نظر کلیک کرده و با بهترین قیمت کنسول ان را خریداری نمایید.

 

منبع
پول نیوز
https://www.poolnews.ir/fa/news/364698/ 



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 9  بازدید

بازدیدهای دیروز:15  بازدید

مجموع بازدیدها: 19425  بازدید


» لینک دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «